أفلام الكارتون.. الواقع والمأمول؟!

12:55 م مستشفى العقلاء 0 Comments

الكرتون وما أدراك ما الكرتون !
في هذا الموضوع سأجتهد وأذكر فيه (باختصار) كل المعلومات التى تهم الناس المهتمة بالمجال، من أجل كم الأسئلة التى تأتي لي والاتصالات والمبادرات من المهتمين بالمجال وكل من يريد أن ونفسه أن يقدموا شئمفيدة ومحترمة للإعلام العربي/ الإسلامي ..

ستقرأ في هذا الموضوع:
(1) المقومات الثقافية والحضارية للكارتون.
(2) الكارتون سلاح ومعلومات.
(3) الفرق بين انتاج فيلم ومسلسل كارتون.
(4) طبيعة الانتاج (مشاكل وحلول).
(5) حقائق وأرقام عن الانتاج.
(6) بشرة.
(7) سؤال وجواب.
(1) المقومات الثقافية والحضارية للكارتون
أولا :الكرتون يعتبر من أهم المقومات الثقافية والحضارية .. اسأل نفسك عن كم المعلومات اللي عرفناها عن ثقافات وعادات مجتمعات مختلفة (خصوصا الأمريكية واليابانية) عن طريق مسلسلات وأفلام الكرتون اللي اتربينا عليها واحنا صغيرين !
لن اتحدث عن الحضارة الأمريكية لإنها حضارة مهيمنة وفرضت نفسها على كل الشعوب بطرق كتيرة جدا، لكن أبرز مثال يوضح الفكرة هي الحضارة اليابانية! انت ممكن تكون عمرك في حياتك ما رحت اليابان، ولا عمرك حتى ما شفت ولا قابلت رجل ياباني، لكن معظم الناس تعرف أدق التفاصيل عن عادات الشعب الياباني وطريق أكله ولبسه وكلامه وحركاته والتحية الخاصة بيه، وكل ده جه من خلال متابعة مسلسلات الكرتون الياباني على مدار أكتر خمسين سنة من أول (مازنجر، وجونجار، وغرندايزر، وكابتن ماجد، ودراجون بول ... إلى أن وصلنا إلى المحقق كونان، وبوكيمون، وناروتو، وعشرات الكرتونات غيرها) أليس كذلك! (الفن العاشر)
فالحضارة اليابانية اتعرفت في العالم العربي من خلال الكرتون، والهندية من خلال الأفلام ..
(2) الكارتون سلاح ومعلومات
ثانيا: الكرتون يعتبر سلاح خطير جدا، لإنه بيزرع في عقل ووجدان الطفل كل ما تتخيلة من قيم وعادات وتقاليد وعقائد لحد ما يكبر ويقدر يميز .. لكن بعد فوات الأوان !
معلومة سريعة: في دراسة أمريكية قديمة وجدوا أن كرتون (توم وجيري) يعتبر من أكثر الكرتونات اللي علمت الأطفال (المكر)، بينما كرتون (سلاحف النينجا) أكثر كرتون علم الأطفال (العنف!) (الفن العاشر)
معلومة سريعة أيضا:
1- هل تعلم أن بعض المسلسلات اليابانية التي تُعرض على قنوات الكرتون العربية بها مشاهد وإيحاءات جنسية، وبعض الممارسات الكفرية !!
2- هل تعلم أن قنوات الكرتون العربية بها هيئة رقابة – تماما كرقابة الأفلام السينيمائية - لحذف (بعض) تلك المشاهد !
(3) الفرق بين انتاج فيلم ومسلسل كارتون
ثالثا: هناك فرق كبير بين انتاج مسلسل كرتون وانتاج فيلم كرتون ..
انتاج مسلسل كارتون
- انتاج مسلسل الكرتون ليس صعبا جدا، ولنا تجارب ناجحة في عالمنا العربي، ولكن يعيبه أنه المسلسل يبقى محدود التأثير (محلي – إقليمي)، كما أنه لا يوجد انتاج جاد ومحترم يرقى للانتاج الغربي، غاية ذلك بعض المسلسلات الهزلية الموسمية التي تنتج في رمضان، ولا تصلح للعرض إلا في بلد المنشأ، لإنها غالبا ما تخاطب الجمهور المحلي فقط !
- تلجأ قنوات الكرتون إلى المهرجانات العالمية لشراء المسلسلات القديمة بأسعار رمزية! ثم تعهد بها إلى أحد شركات الدبلجة ثم تعرضها على قنواتها! فلا تعجب إذا وجدت أبنائك يتابعون مسلسلا يابانيا كنت أنت قد تابعته في أيام طفولتك !! (الفن العاشر)
- أما المسلسلات الحديثة فإنها تعرض للبيع في المهرجانات العالمية بأسعار منافسة جدا، ذلك لإن السوق العالمي يُمكّن تلك الشركات من بيع (حق عرض) فقط لعشرات القنوات، وبالتالي تعظيم المكسب، أما المنتج العربي فيواجه إعراضا من القنوات العربية، ودائما يكون رد القناة: لماذا أشتري منك مسلسل عربي وأنا ممكن أجيب عشر مسلسلات ياباني قديمة بنفس السعر !
أو لماذا اشتري منك مسلسل عربي وأنا ممكن اشتري الأمريكاني بنفس السعر وعشر أضعاف الشهرة والجودة !!
انتاج فيلم كارتون
- أما انتاج الأفلام فهذا ما لم تنجح فيه أي تجربة عربية قط! ذلك لإن السوق الأول للأفلام هو السينما، والسينما لها قواعد في الانتاج والتوزيع يجب اتباعها، غير أن الفيلم يجب أن يكون باللغة الانجليزية ليُعرض في جميع دور العرض حول العالم حتى يحقق ربحا يغطي نفقات انتاجه الباهظة! وللأسف كل محاولات انتاج أفلام الكرتون العربية باءت بخسارة مادية فادحة، وكل محاولات التسويق عبر أقراص الدي في دي تم سرقتها وقرصنتها !!
(4) طبيعة الانتاج (مشاكل وحلول)
رابعا: معلومات مهمة عن طبيعة الانتاج :
- انتاج فيلم الكرتون يستغرق من 3 – 5 سنوات، وإن شئت فراجع مدة انتاج الأفلام العالمية .(الفن العاشر)
- تكلفة انتاج فيلم كرتون تتراوح من 70 – 200 مليون دولار أمريكي! توزع تلك التكلفة الضخمة على الأجهزة والبرامج وأجور الممثلين الكبار (الأداء الصوتي) ورواتب ما بين ( 200 – 500) موظف من الفنانين والفنيين على مدار سنوات الانتاج الأربع (في المتوسط).
- أقل تكلفة لانتاج فيلم كرتون ناجحة ومحترم كانت 20 مليون دولار، وتم انتاجه في الهند بشراكة مع استوديو أمريكي، وفيلم آخر بنفس التكلفة تم انتاجه في جنوب أفريقيا، وكانت هناك تجربة ماليزية واحدة فقط بتكلفة 4 مليون دولار ولكنها فشلت فشلا ذريعا !
- الكرتون في الغرب بيدخل تحت مسمى (Family Entertainment) الترفيه العائلي، وفيلم الكترون بيسموه (Family Movie) فيلم عائلي، مش فيلم أطفال زي ماهو مستقر في دماغ الشعوب العربية !! وده أكبر شيء ممكن يدعم صناعة الكرتون، تغير الوعي والمعتقد إن الكرتون ده خاص بالأطفال بس!
فيه كرتون للأطفال فقط بلا شك، لكن أغلب أفلام الكرتون السينيمائية بتخاطب جميع الفئات العمرية في نفس الوقت، ودي قمة الإبداع في الحقيقة، إن كل فئة عمرية تلاقي اللي يعجبها في الفيلم !
فمن العادي جدا في أمريكا تجد معظم حضور أفلام الكرتون من الشباب والكبار! وله هناك تقييم محترم وجوائز ومهرجانات محترمة وجائزة اوسكار خاصة به !! (الفن العاشر)
(5) حقائق وأرقام عن الانتاج
خامسا: حقائق وأرقام
فيلم Frozen
شركة الانتاج: Disney
التكلفة: 150 مليون دولار
الإيرادات: 1.27 مليار دولار – وهي أعلى ايرادات في تاريخ الكرتون، وخامس أعلى ايرادات في تاريخ السينيما كلها (كرتون وافلام عادية(!
الفيلم: Toy Story 3
شركة الانتاج: Pixar
التكلفة: 200 مليون دولار
الإيرادات: 1.06 مليار دولار
الفيلم: Kung Fu Panda
شركة الانتاج: DreamWorks
التكلفة: 130 مليون دولار
الإيرادات: 630 مليون دولار
الفيلم: Despicable Me 2
شركة الانتاج: Illumination Entertainment
التكلفة: 76 مليون دولار
الإيرادات: 970 مليون دولار
ومن هنا نستخلص الحقيقة التالية: أرجوكم يا جماعة، لو تعرفوا ممول معه 20 مليون دولار ويريد يتنج فيلم ومستعد ينتظر على فلوسه خمس سنوات ممكن يكلمني، لكن إني كل لحظة أجد محب يرسل لي رسالة في منتهى الجدية وبيقول إن معاه 30 ألف جنيه ويريد ينتج فيلم ينافس أفلام ديزني، وقتها ساضع صوابعي الاثنين في ودنه الشمال !! (أمزح معك)
(6) بشرة
لكن أبشركم، نحن في الطريق وماضون على الدرب بإذن وعون الله تعالى وحده، ونسألكم الدعاء بالسداد والرشاد والتوفيق ..
م. عماد الشريف - (الفن العاشر)
سؤال وجواب
(سؤال 1)
بخصوص الاجهزة والبرامج هل يمكن استخدام الطرق التقنية الحديثة كالحوسبة السحابية مثلا والبرامج الحرة ك جمب وغيره بحيث يتبقي فقط المرتبات أكيد في حلول بديلة؟
(جواب)
عماد الشريف لا يا أخ راجي العفو، الموضوع معقد جدا للأسف، البرامج الحرة لم تبلغ هذه الدرجة من الاحترافية، فيه بالفعل برنامج اسمه بلندر، لكن مازال هناك مشاكل في الدعم وغيره ..
(سؤال 2)
‏ هل جربت الحل ده ولا لا ... بس ممكن تعمل حلقات قصيرة وتعمل  crowd sourcing campaign  على Zoomal مثلا وتعمل الهدف الأساسي مثلا تكلفة أول 5 حلقات والباقي يتغطى بالزيادة عن الهدف الأصلي ... التجربة دي لوحدها ممكن تستخدمها بشكل جيد لو نجحت مع المستثمرين ...
خطوة بخطوة بس تثبت إنك عندك القدرة على إصدار منتج يستاهل الإستثمار
(جواب)
المسلسل مقدور عليه، لكن الفيلم هو اللي صعب يتمول بالتقسيط.
(3- سؤال)
بخصوص الأجهزة والبرامج هل يمكن استخدام الطرق التقنية الحديثة كالحوسبة السحابية مثلا والبرامج الحرة ك جمب وغيره بحيث يتبقي فقط المرتبات أكيد في حلول بديلة. (الفن العاشر)
(جواب)
ممكن استخدام الاجهزة "ورك ستيشن" او سيرفرات وارد الخارج وربطها مع بعض كلاستر بحيث تعطيك نفس كفاءة الاجهزة المطلوبة والبرامج نشوف لها حل.
(4- سؤال)
* ممكن تشغل ناس فري لانسر الا أن تكون مضطرا، وممكن تعمل ديمو للفيلم وتعرضه للتمويل علي موقع كيك.
(جواب)
بالفعل نفعل ذلك الآن.
(4- سؤال)
*  انا رأيي المتواضع يا عماد الشريف ان قبل ما نفكر في التمويل، نتعب علي الورق الاول. يعني تجهز بسكريبت قوي جدا. وتعدل فيه وتغلط براحتك. بعدين تدخل علي مرحلة ستوري بورد (برضو علي الورق ). وبعدين تشتغل علي ما يسمي movie lookbook. لان الغلط والتصحيح علي الورق سهل وغير مكلف. ولما المنتج بيشوفك مجهز كل دا بيبتدي ينتبهلك. انما مجرد فكرة وعايز منتج ينتبهلها صعب اوي. لاني مشيت بنفس الخطوات للفيلم القصير بتاعي والحمد لله متقدم خطوات كويسه. (الفن العاشر)
(جواب)
كلامك صحيح، وللعلم لدينا ما تقوله وأكثر وكل شئ جاهز.
(4: أسئلة عامة سنجيب عنها قريبا)
‏* ما المشكلة أن نقوم بعمل فيلم كرتون قصير مبني على قصة تقدر بعد كدة تحولها لفيلم كبير وتافس بيه ع الاسكار (كأحسن فيلم انيميشن قصير) وبعد كدة ربنا يكرمك وتلاقي تمويل اجنبي (العشين مليون  ) .. اعتقد فيلم زي (feast) اللي اخد اوسكار ممكن يكون انطلاقتك.
‏* هو فعلا كوميديا ال spoof دلوقتي مش موجوده غير في الانيميشن زي hotel transylvania أو Rango و غيرهم و ده بيجذب الكبار قبل الصغار ... اما البعد الدرامي في الانيميشن بقى يبان اكتر في الجميز اللي بقت عبارة عن فيلم كارتون بس interactive و ده اللي خلى مخرجين كبار يشاركو في  cut scenes الخاص بها ...

‏* انا هقول رأى متواضع بما انى من عشاق الكطارتون ومبتفرجشى على حاجه غيره انت مش محتاج انتاج فيلم كارتونى خلينا واقعين الجرافيك الى بيتعمل فى الافلام دى حاجات عاليه اوى منقدرشى عليها دلوقتى يبقى ننزل للواقع شوف المسلسلات الكارتونيه عندك اليابانيه منها وركز اوى عليها زى ون بيس وناروتو وكونان دى افلام شغاله حاليا بدأت من فتره طويله ومستمره مش عشان التكلفه والرعايه بدايه الافلام دى لو شوفت الحلقات الاولى منها هتلاقيها شغل 2d وجرافك خفيف احنا محتاجين شغل القصه بجد قصه شيقه تشد الناس فيها الغاز واكشن كارتون للكبار باليبانى كارتون + 13 عشان يبقى له متابعين محتاج قصه تعمل على الاقل 100 حلقه وتكون قابله انها تستمر اكثر من كدا بس الخطه الاوليه تكون 100 حلقه محتاج تنسى قنوات التلفيزيون وتركز على مواقع الانمى زى اليتيوب الاد انمى وفيه مواقع كثير مهمتها بس عرض الانمى وحلقاته لو اثبت نفسك ومسلسلك فى المواقع دى وقتها هيتعرض على التلفيزيون انت محتاج حد يكون معاه حوالى 100000 جنيه عشان تبدى وتبدأ تعرض الحلقات بدون عائد مادى فى الاول وبعد كدا العائد هيكون مجرد يغطى التكلفه لحد ما الانمى يبقى له اسم ومتابعين على فكره على مستوى العالم العربى عشاق الانمى ومتابعينه يعدو بالملاين يعنى كارتون زى ون بيس او ناروتو او حتى الكارتين القصيره الى هى 50 حلقه بس وبتتقسم اجزاء بتلاقى متابعين بالملاين على المستوى العربى شوف الناس بتهتم باى انمى يبانى بينزل ازاى اركن ديزنى شويه لانهم نظام ثانى خالص وموارد ثانيه وشغل عالى لو هتحاول تشتغل شغل ديزنى يبقى مش قدامك غير قناه براعم وقناة جيم القناتين العربيتين الوحدتين الى بتجيب كاراتين مناسبه للاطفال وحديثه قناة براعم بتجيب من بى بى سى اطفال وديزنى جينيور وقناة جيم بتحاول تعمل افلامها بنفسها والقناتين الاثنين مملوكين لدوله قطر وبياخدو دعم حكومى منها انا عارفه ان كل الى كتابته ممكن ميكونشى جديد بالنسبه ليك بس انا نفسى فعلا اشوف مسلسل انمى عربى عالمى زى الحاجات اليبانى ويكون مليان قيم واخلاق زيهم رغم انهم بيحالو يحطو افكار خاصه بيهم بعيده عن دينا تماما فى الافلام بتاعتهم.  (الفن العاشر)

0 التعليقات: